Dit boek ligt bovenop mijn stapel te lezen boeken. Ben nog maar net voorbij de inleiding. Ik had nood aan even een andere invalshoek dan de meer educatieve insteken rond het waarom van lezen, het belang van lezen, het inzetten van jeugdliteratuur op school... Een andere invalshoek die uiteindelijk toch hetzelfde belicht: wat lezen met een mens doet. Hoe het de hersenen voedt, het denken stimuleert en aanscherpt. Het belang van rijke teksten ook. Het verschil in lezen van een scherm en van papier. Het belang van 'deep reading'... Ik bladerde door naar de stellingen achterin het boek. De eerste citeer ik hier:
"De toekomst van een samenleving waarin steeds minder lang, aandachtig en diep wordt gelezen, ziet er bedenkelijk uit."
Het boek zal niet verdwijnen. We moeten het onze jeugd opnieuw leren omarmen. Vertellen waar het vandaan komt. Hen opnieuw warm maken. Samen op ontdekking gaan. Samen lezen, praten, denken. Kritisch denken.
Dit is een maatschappelijke taak die verder reikt dan het onderwijs. Leerkrachten zijn sleutelfiguren, net als bibliotheekmedewerkers. Maar laten we het lezen, de boeken ook even uit die educatieve context halen. Waar is die voetbalheld, die mijn zoon een boekentip zou kunnen geven? Waar is die voetbalheld, die vertelt wat lezen met hem doet?